W marcu 2007 ruszyłam w podróż na południe. Doha to nasz nowy dom. Egzotyczny i niezwykły.
Blog > Komentarze do wpisu
Hadżż 1

Mała o ma od dziś ferie, parę dni wolnego będzie miał R, a wszystko dlatego, że zaraz będą Idy: muzułmanie jadą na Hadżż. W nadziei na oczyszczenie z grzechów i wielkie duchowe przeżycie.

Wiadomo, że Hadż to pielgrzymka, wiadomo, że to cały rytuał, w którym mieści się i strój, i rzucanie kamieniami w diabła (tak jak rzucał weń Abraham, gdy ten usiłował odwieść go od Boga), i modlitwa, i przemieszczanie się pomiędzy wzgórzami Safa i Marwa oraz Miną i Mekką.

Oczywiście najbardziej zapamiętuje się muzułmanów krążących wokół Kaaby, czarnego prostopadłościanu stojącego na środku placu, oblanego morzem ludzi w białych szatach.

Ale chyba  nie wszyscy wiedzą o pewnym przedmiocie, który jest w tym krążeniu bardzo ważny.

Chodzi o czarny kamień, albo jeżeli wolicie, Święty Czarny Kamień, Hajar Al Aswaad.

Umieszczony na jednym z rogów Kaaby, objęty srebrną ramą, dotykany i całowany przez tych uczestników hadżu, którym uda się trafić do wewnętrznego kręgu pielgrzymów. Ci z dalszych kręgów muszą zadowolić się tylko wyciągnięciem ręki w kierunku Kamienia.

Kamień ma bardzo długą historię.

Muzułmanie wierzą, że przysłał go Bóg, aby wskazać miejsce postawienia pierwszej świątyni. Konkretnie miał to wskazać Abrahamowi i Ismaelowi (w islamskiej wersji tej opowieści Izaak jest nieważny, wazny jest Ismael, protplasta Arabów). Zresztą Bóg nie tyle wskazał im miejsce, ile przypomniał, bo wcześniej, dużo, dużo wcześniej, w tym miejscu świątynię postawić miał osobiście Adam.

Mahomet, który wprowadził arabskie plemiona w monoteizm, zachował kamień i rytuał dotykania go, który służył oczyszczaniu z grzchów.

Niegdyś - uważają muzułmanie - kamień był bielszy od mleka, ale grzechy milionów i milionów dotykających go ludzi zaczerniły go całkowicie. Zetknęłam się gdzieś z opisem, że kamień jest Białym Rubinem Raju, a osoby, które widziały go przed wiekami zarzekały się, że czarna jest w nim tylko wierzchnia warstwa, spód nadal jest (był?) biały.

 Muzułmanie mają trochę kłopotów z kamieniem. Są, jak wiecie, monoteistami, traktującymi posągi, obrazy, trójcę świętą, że nie wspomnę o synu Bożym jako dowód na godny pogardy politeizm chrześcijan. A tu - kamień. I rytuał związany z kamieniem, który w dodatku, jak mówił Mahomet, pewnego dnia będzie miał 'oczy i język, i będzie świadczył za tymi, którzy dotykali go ze szczerym sercem".

Jednak zdaniem wyznawców, kamień nie jest dowodem na bałwochwalstwo: ułatwia tylko liczenie 7 okrążeń Kaaby.

Sprawa jest jednak ciut drażliwa, bo kiedy R i mała o zwiedzali kopię Kaaby (do Mekki niemuzułmanie nie mają wstępu, jednak tutejsze centrum islamskie uprzejmie prezentowało replikę), przewodniczka objaśniająca co jest czym, zaczęła swoje exposee od stwierdzenia 'nieprawdą jest, jak twierdzą chrześcijanie, jakoby...'.

Ale bez względu na ten spór kamień jest dla muzułmanów bardzo ważny.

Kamień ma za sobą bujną historię. W trakcie oblężenia Mekki przerz Ummajedów w 683 roku miał być strzaskany celnym strzałem z katapulty. Zdrutowano go srebrem, ale przygody kamienia się na tym nie skończyły - potem został skradziony przez karmatów - sektę islamską, której siedzibą był Bahrajn. Jednak po kolejnych dekadach oddano go, w dość romantycznych okolicznościach - wrzucono mianowicie przez okno do meczetu w Kufie, z adnotacją: ' wzięliśmy go na rozkaz i na rozkaz go zwracamy". Przy tym kamień został rozstrzaskany na siedem części, i dlatego obecnie jest zatopiony w cementopodobnej masie.

Potem jeszcze raz zdesakralizowano kamień, smarując go odchodami (kiedy weźmiecie pod uwagę, że muzułmanie kamień całują, zrozumiecie całą głębię zniewagi). Sunnici uważają, że zrobili to perscy szyici - jeszcze jeden, nomen-omen kamień obrazy pomiędzy tymi odłamami islamu.

cdn.

piątek, 11 października 2013, olena.s
Tagi: islam

Polecane wpisy

  • Kaaba, policjant, but, afera

    Arabia Saudyjska, Mekka. Opublikowano zdjęcie, na którym policjant pilnujący porządku przy muzumańskim najświętszym miejscu, Kaabie, niefrasobliwie opiera but o

  • Jemen - obrona panny młodej

    Pewien ojciec zdecydował się wydac córkę za mąż. Ośmioletnią córkę, uczennicę szkoły podstawowej. Za kuzyna. Nie wszystkim się to spodobało. Zadziałał wuj. Nie

  • Pływajca księgarnia.

    Do Doha przypłynęła księgarnia. Kołysząc się wśród fal przypłynęła, bo mieści się ona na statku i zawija do różnych portów. Oczywiście wybrałyśmy się tam z małą

  • Co niektórzy myślą o islamie?

    Ten wpis będzie różnił się od pozostałych, dotychczasowych moich wpisów i będzie on opisywał wyniki moich bezpośrednich obserwacji i wniosków, jakie z nich wyci

  • Modlitwa na granicy

    W sobotę będę się modlił na granicy Polski z Białorusią, w pobliżu wsi Tokary w powiecie siemiatyckim. Jadę tam z grupą ludzi z mojej parafii, a modlitwa będzie

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2013/10/12 04:25:15
Jak napisałać o hadż to zaciekawiło mnie jakie są wymagania dla tych którzy jadą na hadż. No i przeczytałam coś takiego:
All women are required to travel for Hajj with a Mahram. Proof of kinship must be submitted with the application form. Women over the age of forty-five (45) may travel without a Mahram with an organized group, They must, however submits a no objection letter from her husband, son or brother authorizing her to travel for Hajj with the named group. This letter should be notarized.
Najbardziej "podobało" mi się że kobieta powyżej 45 roku życia musi podać list od męża, brata lub SYNA, że mahram się zgadza na podróż dorosłej kobiety ze zorganizowaną grupą.

Wyczytałam też że Magiczne Królestwo radzi żeby dzieci i starsze osoby nie pordóżowały na hadż w tym roku. A może wiesz a co się wogóle dzieje z tą nową (?)chorobą z Arabii? Ostatnio ktoś chorował czy już nikt?
-
2013/10/12 10:47:41
Bardzo lubię takie opisy. Sama jestem dość daleko od swej religii jak i od każdej innej aczkolwiek islam mnie ciekawi.
-
2013/10/12 14:20:19
Wymaganie są o wiele bardziej złożone - nie wiem, jak to obecnie jest w pielgrzmkach katolickich, są jakieś wytyczne? Bo muzułmanie mają ich sporo: nie wolno zatrzymywać żony, która chce jechać na hadżż, a pozostawionej w domu nalezy zostawić środki na urzymanie. Nawet o pozostawionego kota należy zadbać! Trzeba wcześniej oddać rzeczy oddane na przechowanie - bo jakby w drodze czlowieka szlag trafił, to kto by je zwrócił właścicielom? I długi trzeba wcześniej pospłacać. I nie wolno na hadżż wydawać pieniędzy pozyskanych w sposób grzeszny. Osoby niepełnoletnie nie mogą uczestniczyć w hadżżu - sporo jest tych przepisów.
-
2013/10/13 07:18:26
Jeżeli osoby niepełnoletnie nie mogą uczestniczyć w hadż to nie rozumiem dlaczego ambasada KSA pisze o wymaganiach dla dzieci jadących na hadż. Może chodzi o to że nie może jechać samotnie?

No minor (under 18 years of age) will be granted a Hajj visa if not accompanied by his family. Minors travelling one parent must submit a notrized letter of authorization, in either in Arabic or English, signed by both parents or legal guardians. "
saudiembassy.net/services/hajj_requirements.aspx
-
2013/10/13 07:29:20
A może dziecko moze jechać, ale nie uważa się tego za zaliczenie pielgrzymki (jako spełnienia jednego z filarów wiary)?
-
2013/10/14 10:44:21
No jeszcze mozna uznac, ze ktos jest dorosly z punktu widzenia wiary ale nie prawa saudyjskiego? Cos jak z bierzmowanymi 16-latkami.
Nie wiem, na ile ten rytual wejscia w doroslosc: azjaodkuchni.blogspot.de/2012/10/gdy-chopiec-staje-sie-mezczyzna.html jest powszechny w islamie, ale jak widac mozna go przesunac. Ale moze jest jeszcze jakis wyznacznik, ktory nie musi korelowac z 18 urodzinami? Jesli np. u dziewczynek jest to pierwsza miesiaczka to maja jakies 6 lat, zeby zalapac na Hadzz z rodzicami.
Juz nie mowiac, ze w wielu krajach to ma wrecz ze 3 lata, zeby jechac z mezem...
-
2013/10/14 21:23:49
Tam, gdzie nie ma jakiejś dorosłości wyznaczonej na sztywno wiekiem, tam uznaje się po objawach dojrzewania - owłosienie, te rzeczy.
Natoamiast teraz olśniło mnie, że nie wiem, jak to z tą dorosłością jest - np. w Saudii dziewczyna może wyjść za mąż od wieku 16 lat. Ale czy to znaczy, że może w tym wieku także np. głosować? Nie wiem, może jakoś sprawdzę.
-
2013/10/15 09:28:12
Swietne pytanie! Sprawdzilam. Jesli Wikipedia nie klamie, to w ogole nie glosuja. Choc planuje sie danie im glosu za dwa lata w wyborach lokalnych. A mezczyzni glosuja dopiero od 21 roku zycia. Jestem bardzo ciekawa, jak uzasadniaja takie zasady, bo do slubu przeciez nie ma jeszcze zadnych ograniczen wiekowych. Mapka pogladowa: en.wikipedia.org/wiki/File:Voting-age.svg
-
2013/10/15 09:54:00
Nie, ślub w Saudi można wziąć pod warunkiem minimum 16 lat.
-
2013/10/15 10:28:34
Twoj filtr antyspamowy wylapuje moj komentarz z linkami do wikipedii i cnnu.
Skracajac wiec rozwazania do meritum: Od kiedy obowiazuje to prawo, ze mozna wziac slub dopiero od 16 roku zycia?
-
2013/10/15 11:27:13
Masz rację, byłam w błędzie. Błąd wziął się był z jakiegoś tekstu, w którym małżeństwo z dziewczynką określone było przez urzędnika jako oczywiście nieważne, z powodu wieku i braku zezwolenia odpowiedniego urzedu.
Masz więc rację, jest tylko projekt takiego edyktu, i ma nad nim obradować Szura. Niestety nie miałam racji. :(
-
2013/10/15 18:32:24
Olena
Wydaje mi się że głosować nie może bo w Koranie (albo w Hadithah) jest taki fragmencik o tym że kobieta na trochę deficytowo z myśleniem. Tak powiedział Mahomet, no a jak powiedział to znaczy że to prawda. Także dlatego kobieta ma 1/2 głosu mężczyzny w sprawach kryminalnych.
-
2013/10/15 18:43:38
Nie. U mnie maja czynne i bierne prawo wyborcze, i zapowiedziano, że będą też głosować w Arabii Saudyjskiej w najbliższych wyborach.
-
2013/10/16 00:29:04
Ja tutaj znalazłam opisanie warunków uczestnictwa w pielgrzymce do Mekki:
www.mzr.pl/pl/pielgrzymka.php?id_piel=1
-
2013/10/16 17:57:32
O,, Turzyca, to mnie zmyliło: '
Saudi Arabia launches probe into 12-year-old girls marriage, Call for stringent action against those who allow underage marriages

Manama: Police in Saudi Arabia are investigating the illegal marriage of a 12-year-old girl in a remote area in the south of the country.
(...)
The court said that the father and husband must be summoned by the police to explain how the marriage was arranged and give the name of the person who allowed it in a clear breach of the law, local news site Sabq reported on Wednesday.

There are two clear violations of the law, Ebrahim Al Hakami, a lawyer, said. The girl at 12 is underage and whoever 'officiated' the marriage did not have the permission from the court to do it, he said in remarks published by the news site.

All those involved in the illegal marriage should be punished, he added.

From the legal point of view, this marriage is null and void. The father should be punished for marrying his underage daughter and thus treating her inhumanely. The husband should also be punished for accepting to get married to a 12-year-old girl and so should whoever 'officiated' the marriage for breaking the law, Al Hakami said.
-
2013/10/17 09:42:58
Moze maja jakies zasady zwyczajowe? Albo nieoficjalne zalecenia?
W kazdym razie cieszy mnie, ze rozwazaja regulacje prawne. Mysle, ze ich decyzja moze miec wplyw na zycie muzulmanek takze w innych krajach. A przynajmniej mam taka nadzieje.
-
2013/10/17 10:18:54
ALbo, cholera, regionalne. Może w jakiejś prowincji jest ciut inne prawo?